- Uit twee nieuwe rapporten blijkt dat Gen-Z en millennials op TikTok makkelijker worden verleid tot het doen van aankopen.
- De bevindingen komen uit onderzoeken van influencer-marketingbedrijf IZEA en de site CouponFollow.
- We bespreken de drie belangrijkste conclusies uit de rapporten.
- Lees ook: ‘Recordwinst van $25 miljard voor moederbedrijf van TikTok’
De invloed van de razend populaire video-app TikTok op het koopgedrag van jongeren neemt toe, zo blijkt uit twee nieuwe rapporten.
Uit een onderzoek van influencer-marketingbedrijf IZEA blijkt dat Gen-Z en millennials TikTok als het beste platform zien om via een influencer een product te promoten. Daarmee scoort TikTok beter dan Instagram en YouTube.
In een ander onderzoek door couponcodesite CouponFollow uit november vorig jaar, afgenomen onder duizend Amerikaanse TikTok-gebruikers, zegt een meerderheid van de deelnemers dat ze influencers op TikTok het meest vertrouween, in vergelijking met influencers op andere platforms.
TikTok test momenteel e-commerce-opties uit in de VS. De app biedt influencers de mogelijkheid een commissie te verdienen door via de app spullen of diensten te verkopen.
Het rapport van IZEA laat zien dat merken die jongere mensen willen bereiken op TikTok, zich vooral moeten richten op marketing via influencers, benadrukt CEO Ted Murphy van IZEA.
"Het is al lang niet meer iets wat je als bijzaak kunt beschouwen," zei Murphy. "Als onderdeel van je marketingstrategie moet [influencer marketing] echt iets zijn waar je in investeert."
Dit zijn drie belangrijke conclusies uit de rapporten.
1) Gen Z en millennials vinden TikTok beter dan andere platforms om producten te promoten
Uit IZEA's tweede jaarlijkse influencermarketingonderzoek, dat plaatsvond in december 2022 onder ruim twaalfhonderd Amerikanen, bleek dat een derde van de deelnemers in de leeftijd van 18 tot 29 jaar TikTok het beste platform vond voor influencers om producten te promoten. Ter vergelijking: in 2021 dacht 19 procent van de respondenten er zo over.
Instagram en YouTube, die in 2021 de favoriete platforms van jongeren waren, blijken minder populair. In het onderzoek koos 24 procent van de jongeren voor Instagram en 26 procent voor YouTube.

Een opvallende uitkomst, omdat TikTok pas op de derde plaats komt van de meest gebruikte sociale mediaplatforms in de leeftijdsgroep van 18 tot 29 jaar. Instagram kwam op de tweede plaats en YouTube op de eerste.
Ongeveer de helft van de deelnemers aan het onderzoek van 2022 gaf aan dat ze een product hadden gekocht nadat het was gepromoot door een influencer.
2) Jongeren worden meer beïnvloed door TikTok dan door mond-tot-mondreclame, terwijl YouTube het goed blijft doen als winkelplatform voor consumenten van alle leeftijden
Een kwart van de jonge deelnemers aan het onderzoek van IZEA gaf aan dat ze eerst aan familie en vrienden zouden raadplegen over een product, voordat ze het zouden kopen. Ruim veertig procent zei echter eerst op TikTok te kijken.
De bevindingen kwamen overeen met een onderzoek van Jungle Scout uit februari. Daaruit bleek dat meer Gen Z-consumenten - 43 procent - hun online zoektocht naar producten startte op TikTok vergeleken met het raadplegen van Google of een andere zoekmachine.
Dit benadrukt hoe TikTok is geëvolueerd in een zoekmachine voor Gen Z.
Producten vinden en kopen via TikTok is nog niet echt populair onder andere leeftijdsgroepen.YouTube is een wel een consistente bron voor alle leeftijdsgroepen om meer te weten komen over producten, volgens het IZEA-onderzoek.
Volgens Murphy kan YouTube, dat ook shoppingfuncties heeft geïntroduceerd in zijn korte video's over producten, TikTok uitdagen op het gebied van influencermarketing. Daarvoor is het wel van belang om Youtube-gebruikers te binden.
Zo zette YouTube onlangs een e-commerceprogramma stop dat het aan het testen was met influencers. Dit programma zou een stimulans zijn geweest om producten te promoten op het platform.
"Ze zullen echt veel agressiever moeten worden in het werven van creators om van YouTube de primaire bron van contentproductie te maken," zei Murphy, die wees op het feit dat TikTok-content op Youtube wordt hergebruikt in de shorts.
3) TikTok-gebruikers kopen producten die ze op de app zien
CouponFollow meldde dat bijna negentig procent van de deelnemers aan hun onderzoek, die overigens allemaal in de VS woonden en TikTok gebruikten, zich meer verbonden voelden met merken die ze op TikTok hadden ontdekt dan met merken die elders waren gevonden.
In het afgelopen jaar kochten de respondenten gemiddeld vier items, nadat ze ze op TikTok hadden gezien en gaven daarbij gemiddeld 150 dollar uit.
"TikTok staat bekend om zijn videocontent in korte vorm, die vaak zeer creatief is en door gebruikers gemaakte content bevat," zegt CouponFollow-oprichter Marc Mezzacca tegen Insider. "Met dit soort content kunnen merken hun producten of diensten op een meer authentieke en herkenbare manier onder de aandacht brengen."